Thursday, February 11, 2010

21 January 2010 - 1st Day Kuala Lumpur - Hongkong

Aku dah packing aku punya baju sehari awal dan tinggal benda2 kecik je nak masukkan apa2 yang patut la untuk dipacking.kitaorang bertolak dari rumah pukul 2 petang untuk pegi ke LCCT sepang dengan naik teksi sebab waktu tu sume orang keje takda sape yang boleh anta pegi airport cian aku..aku sampai airport dalam kul 3pm sebelum belepas kita orang makan puas2 kat LCCT sbb takut lapar sampai kat Hong Kong tapi aku ada bawak maggi cup, nescafe segera dan cereal bar untuk bekalan kat sane.Kitaorang anak beranak naik flight dalam Kul 4:00 ptg gitu perjalanan dari KL ke Hongkong ambik masa lebih kurang 4 jam.Pukul 8:00 malam kitaorang dah sampai Hong Kong Airport masa tu rasa berdebar gak sebab kita orang gi sini tak ada tour guide tau..tapi beranikan hati gak tapi orang2 atau staff kat Hong Kong Airport muka sume macam taik!!!pegawai immigresen dia sombong nak mampus!!! ko cakap la hello ke hai ke diaorang ni cam batu takda response langsung...pas sume dah selesai kat airport tu kitaorang pun cari bas kat Luar airport tu nak gi area yang berdekatan dengan hotel kitaorang tu so dah beli tiket kitaorang pun naik bas aku ckp aku nak nak gi area YAu Ma tei Station MTR so dia cakap dia kan bgtau bila dah sampai.aku mengelabah gak dalam bas tu takut terlepas station tu pas tu aku pun gi depan tanya driver tu pas tu dia kata turun kat satu station bas ni tapi dia kata hotel aku tu very far ..alamak masak aku..aku pun turun je dari bas dan jalan kaki anak beranak ke arah yang ditunjukkan driver bas tadi jalan punnya jalan tak jugak nampak hotel kitaorang ni tanya orang kat tepi jalan banyak yang tak tau bahasa english huh! payah..pastu kitaorang dapat tanya polis hong kong yang tengah meronda dia kata dalam 10 minute je sampai la jalan kaki jalan lagi kitaorang still tak jumpa pastu kitaorang teruskan perjalanan jumpa la sorang mamat ni pandai english dan bgtau kitaorang dengan ramahya kitaorang jalan punya jalan jauh gak la dah dekat setengah jam baru kitaorang jumpa hotel yang kitaorang booking tu atas bukit plak tu tapi takda la tinggi sangat bukit tu tapi disebabkan kitaorang dah jauh berjalan kaki rasa penat teramat sangat sampai je kat hotel aku pun nak check in.Diaorang pun mintak la passport aku aku pun cari dalam beg cari punya cari aku tak jumpa passport aku dlam beg cuma passport anak aku dengan my hubby je yang ada..huhuu sampai aku punggah sume barang dalam sling bag tu still tak jumpa..memang aku cemas sangat masa tu YA Allah aku tak tahu nak cakap apa..pastu aku ckp aku punya passport mungkin jatuh kat aiport dan aku mintak no tefon airport tu pastu staff hotel suruh aku check in guna my hubby punya passport.Kiataorang pun check in dah sampai bilik hotel kitaorang risau teramat sangat aku cuba call nombor yang dia bagi dan connect ke Lost & Found office tapi takda orang jawab lagi la aku risau sampai dah takda mood langsung nak jalan2 cuba punya cuba cll dapat cll pastu aku tanya ada tak jumpa aku punya passport pastu dia kata dia cuma ada jumpa passport Filipine je aku pun rasa frust sangat pas tu aku pujuk hati aku ni and cakap dengan my hubby esok nak pegi airport balik nak gi lost & found office tu tanya lagi sekali.Pas dah tak jumpa aku pun makan lagi maggi cup yg aku bawak degan rasa hati yang tak tenang langsung, anak aku pulak tiba nangis2 nak balik rumah dia tengok sekeliling dia rasa cam tak suka tempat tu kot..cian plak aku tengok anak aku tu dah la kat airport aku cubit dia sekuat2 hati aku sebab dia berlari kat airport pastu dia gi pegang tempat luggage yang tak on aku ni takut dia kopak benda allah tu kang tak pasal aku yang kena jawab dah la aku benci tengok muka2 diaorang kat sane sume muka tengok kita cam kita penjenayah je..sebelum orang marah anak aku baik aku marah dia sbb bila orang marah anak aku kang aku sakit hati..cian anak mummy aku tengok merah tangan dia sebab aku cubit. Nangis aku bila aku tengok balik kesan sbb cubitan aku tu masa dia tengah tidur.hissh aku ni memang sensitif skit sbb tu aku tak nak pukul anak tu sbb aku yang sedih balik bila dah pukul..huhuhuuu maafkan mummy ya darwisy..
so kesimpulannya ada 2 moral yang aku nak bgtau korang dan juga aku ni.. in the future pekara ni takkan terjadi lagi.
MORAL 1 : Kalau nak gi hotel yang dekat dengan area MTR station dari airport takyah la naik bas naik je Airport Express Link kejap je dah sampai Hongkong City tambang dalam RM30 atau 60 HKD sbb kita tak tau jalan kalau tak menapak jauh la gamaknye cam kitaorang ni..
MORAL 2: Ingat passport tu penting make sure semua passport cukup sebelum disimpan ditempat yang selamat.kalau tak susah dan leceh urusannye..